Dünyada seyahat neredeyse salgın öncesi yoğunluğuna geri döndü. Kasım 2023’te BM Dünya Turizm Örgütü, uluslararası seyahatin pandemi öncesi seviyelerin %90’ına ulaşma yolunda ilerlediğini ve yıl boyunca yaklaşık 975 milyon insanın yurt dışına gittiğini belirtti.
Bu uluslararası gezginlerin çoğunun aklında tek bir ortak varış noktası var: Türkiye.
Aralık ayında Euromonitor International, uluslararası varışlar açısından dünya genelindeki ilk 10 şehrin ayrıntılarını içeren En İyi 100 Şehir Destinasyonu Endeksi 2023 adlı kendi raporunu yayınladı.
Şaşırtıcı bir şekilde, dünyanın en çok ziyaret edilen dört şehrinden ikisi Türkiye’de; İstanbul ve Antalya.
Raporda, “İstanbul, 2023 yılında bir önceki yıla göre %26 büyümeyle uluslararası varış sayısında ilk sırada yer alırken, onu ikinci sırada (%17 artışla) Londra ve üçüncü sırada (%18 artışla) Dubai takip ediyor” ifadesine yer verildi.
İstanbul’un 15,5 milyonluk nüfusa sahip (Avrupa’nın en büyüğü) bir mega şehir olduğu göz önüne alındığında, bu çok büyük bir sürpriz olmayabilir. Ancak daha da merak uyandırıcı olanı, Türk Rivierası’nda yer alan ve 1,3 milyon kişiye ev sahipliği yapan bir şehir olan Antalya’nın nasıl 16,5 milyon uluslararası ziyaretçiyi ağırlamayı başardığıdır – Paris (nüfus: 2,1 milyon), Hong Kong (7,4 milyon), Bangkok (11 milyon)’dan daha fazla.) ve New York City (8,5 milyon).
Antalya, uluslararası varışların büyük çoğunluğunu oluşturan Almanlar, Ruslar ve İngilizler için uzun süredir popüler bir seyahat noktası oldu. Turkuaz suları, ılıman kışları, cızırtılı yazları ve 300 gün güneş ışığı, onu tarihsel olarak bir sahil destinasyonu haline getirdi.
Uçuşlardaki büyük artış sayesinde dünyanın dört bir yanından daha fazla insan Antalya’nın güzelliğini deneyimliyor. Euromonitor International raporuna göre şehrin uluslararası ziyaretçi sayısında 2023 yılında 2022 yılına göre %29 artış yaşandı.
Emekli öğretmen Banu Aydoğdu, “Antalya sadece Türkiye için değil, dünya için de önemli bir turizm merkezi. Doğal güzellikleri, zengin tarihi, şelaleleri, dağları, plajları ve leziz mutfağıyla ziyaretçilerin beklentilerini karşılıyor. İnsanların Antalya’ya aşık olduğuna inanıyorum çünkü burası bir tatilden çok daha fazlasını sunuyor.” dedi.
Ancak gezginler sadece İstanbul ve Antalya’ya gitmiyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü verilerine göre, Türkiye genelinde iç ve dış hat uçuş inişleri 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 16,3 artış gösterdi ve ülke bu yıl daha fazla uluslararası ziyaretçiyi ağırlamaya hazır görünüyor.
Ocak 2024’te Türkiye, ABD’li, Kanadalı ve Meksikalı gezginlerin 90 günden az süren ziyaretler için e-vize alma zorunluluğunu ortadan kaldırdı. Giriş koşullarının son dönemde gevşetilmesiyle, 2023’te %10,4 artışla 49 milyonun üzerine çıkan Türkiye’ye seyahat edenlerin sayısını muhtemelen artıracak. Türkiye aynı zamanda Amerikalılar için ziyaret edilmesi nispeten uygun fiyatlı bir yer olmaya devam ediyor; ülkede yaşam maliyetinin ABD’ye göre %54 daha düşük olduğu tahmin ediliyor.
Türkiye’ye ziyaretçi çeken bir diğer husus ise büyüyen medikal turizm endüstrisidir. Türkiye İstatistik Kurumu’nun verilerine göre , 2022 yılında medikal turizm amacıyla Türkiye’ye yaklaşık 1,2 milyon kişi geldi; bu sayı, 2021 yılına kıyasla %308 artış gösterdi. Yalnızca 2023 yılının ilk yarısında ilave 746.290 medikal turist Türkiye’yi ziyaret etti. Antalya diş hekimliği turizmi için özellikle popüler bir nokta haline geliyor; birçok yerel diş hekimi ve her şey dahil diş turizmi işletmecileri hastaların seyahat konaklama masraflarını da karşılamayı teklif ediyor.
Antalya tur rehberi Avni Coşar, “Antalya’nın çok çeşitli doğal güzellikleri, binlerce yıllık tarihi kalıntıları, aksiyon sporları etkinlikleri ve sağlık turizmi var. Akdeniz’in sakinliği ve şehrin sakin yaşamı huzur vaat ediyor.” dedi.
BBC